woensdag 25 februari 2009

Foekepotterij, foekepotterij, geef me een centje dan ga ik weer voorbij

Foekepotterij, foekepotterij, geef me een centje dan ga ik weer voorbij. Ik heb geen geld om een broodje te kopen. Daarom moet ik met de foekepot lopen. Foekepotterij, foekepotterij, geef me een centje dan ga ik weer voorbij.
Wie dit liedje kent weet wat het betekend , maar een noorderling als ik weet echt niet wat dit voor een liedje is.
Toch zijn het mijn eigen kinderen die vol enthousiasme vertellen over dit spelletje.
Ze gingen vandaag langs de deuren met een Foekepot om wat lekkers bij elkaar te zingen.
He? dat lijkt op St. Maarten, en dat kennen we wel.
St,Maarten is ons allen wel bekend, en hier in Leeuwarden lopen ze ook op de elfde van de elfde.
Er komen twee vragen in me op .
Wat is een Foekepot en de daaraan verbonden Foekepotterij.
Een Foekepot is een aardewerken bloempot waar een varkensblaas over word gespannen met in het midden een bamboe stokje.
Ik heb het aan mijn grootouders gevraagd of ze het kenden , maar ook zij wisten het niet.
Blijkbaar is het iets van onder de rivieren want het is mij niet bekend en die oudjes wisten het ook al niet.
In ieder geval hebben de kids zich er mee vermaakt en ben ik weer wat wijzer geworden.
Zo hebben we er beiden wat aan gehad zal ik maar zeggen :-)
Kraker.

3 opmerkingen:

Billy zei

ik heb een dergelijk gebruik ook al nog gehoord, ik denk dat er bij ons zo'n liedje bestaat over de rommelpot.

Wellicht een oud gebruik, want dit wordt volgens mij niet meer gedaan door de kinderen.

Groetjes!

kraker zei

@billy:
Ik weet het ook niet.
Maar in overijsel word dit gedaan.
Ik ben er zelf niet mee bekend maar de kinderen vertellen het me als ze weer eens bij me zijn vandaar. Ik zal er eens wat meer over lezen.


Kraker.

pamitsha zei

De foekepot wordt gemaakt van een blikje of potje, daarop is een varkensblaas gespannen.
In het midden zit een stukje riet.
Door er vochtige handen langsheen te bewegen, komt het specifieke 'foeke-foeke' geluid.
Het kan ook met een stokje in het midden.

De kinderen gaan verkleed langs de deuren en zingen het liedje. ze krijgen zelden nog geld, bijna altijd is het snoep wat ze krijgen. In Raalte is het de gewoonte dat de kinderen langs de winkeliers gaan en minder langs de huizen. In Wijhe gaan ze echt nog langs de huizen. Dit is altijd de dinsdag na de carnaval. Bij mijn weten is het alleen hier in het oosten van het land traditie.