zondag 11 mei 2008

Moederdag

Jammer dat de kinderen weer thuis bij moeder zijn.
Ik ga ze weer missen dat weet ik.
Gelukkig maar , anders was ik een waardeloze vader.
Volgens bronnen hadden ze een cadeautje gemaakt voor Moederdag vandaag.
Moederdag:
Wat is het?, en is het echt uitgevonden door Adolf Hitler tijden de jaren 40, 45 , om moeders in het zonnetje te zetten en te eren en zo het fok programma uit te buiten. In de trend van hoe meer kinderen hoe meer zieltjes er te winnen zijn.
Je zou het zeggen maar niets is er van waar.

Als je kijkt op Wikipedia, dan zeggen ze over moederdag het volgende:
Oorsprong
Het vereren van moeders is een veel oudere traditie dan de moderne Moederdag. Bij de oude Grieken behoorde het vereren van de moedergod Rhea tot de lenteriten. De katholieke Kerk kent een lange traditie van verering van Maria, de moeder van Jezus.
Pas in het midden van 19e eeuw werd Moederdag in Amerika geïntroduceerd.

De Amerikaanse Moederdag was nog niet bekend, toen de Antwerpse liberaaldenkende kunstenaar en schepen Frans van Kuyck (1852-1915) in 1913 een Moederdag lanceerde op 15 augustus, de feestdag van Maria, sinds 1124 de patrones van de stad.

Na de Eerste Wereldoorlog verspreidde Moederdag zich over de wereld. In Nederland begon de traditie rond 1925.
Tegenwoordig wordt moeder op Moederdag vrijgesteld van huishoudelijke werkzaamheden. Het is een traditie dat moeders een ontbijt op bed krijgen en verrast worden met een zelfgemaakt cadeau. De kinderen hebben dit vaak op school of op het kinderdagverblijf gemaakt. Traditioneel wordt ook oma op deze dag bezocht.

bron: Wikipedia.


Die theorie, van uitgevonden tijdens de 2e wereldoorlog is verworpen.
Bij deze wens ik alle moeders een hele fijne Moederdag toe.

Kraker.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoe het ook zij, ik hoop dat je vandaag een heerlijke dag achter de rug hebt!

Groetjes,

Billy

kraker zei

@billy:
IK heb m'n moeder weer verwend met een leuke bol vaas.
Ze vond het erg mooi.