maandag 24 september 2007

De trein uit zwolle heeft een vertraging van anderhalf uur

Goedemorgen allemaal.
Ik ben net thuis en zal het een en ander even in kloppen in de tekstverwerker om het vervolgens op mijn site te gaan zetten.
Het begon allemaal zondag avond:
Om twintig voor tien stapte ik in Hoogeveen op de trein richting de Friese hoofdstad.
Op het zelfde moment stapte er een man in van midden in de zeventig en we raakten in gesprek.
De man vertelde dat het de verkeerde trein had genomen in Utrecht, en nu terug moet reizen om net als mij in Meppel over te stappen in de trein naar Leeuwarden.
Het is zo dat er twee treinstellen aan elkaar zitten die in Amersfoort of Zwolle worden losgekoppeld,
Om als twee verschillende treinstellen verder te rijden.
Ieder in een andere richting, de een naar Leeuwarden de ander naar Groningen.
En dan zou het zomaar kunnen dat als je naar 25 jaar weer eens met de trein rijst, je in het voorste gedeelte zit terwijl je het achterste gedeelte moet hebben. de senior was het overkomen en zat in de trein naar Groningen. afijn in Meppel zijn we beiden overgestapt waarna het volgende gebeurde.
Er trad een wissel storing op waardoor we eerst een stuk terug moesten rijden om vervolgens via het andere spoor naar Leeuwarden te kunnen reizen. Omdat de trein naar Groningen voorrang kreeg moesten we haast twintig minuten wachten. Aankomst in Leeuwarden 5 voor half twaalf.
Bijna twee uur reistijd voor een stukje trein Hoogeveen Leeuwarden.
Welnu Het is half een als ik dit blog schrijf.
Welterusten voor straks en voor een ieder werk ze vandaag.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

bij de belgische spoorwegen luidt de slogan: "met de trein was u er al geweest"

Nu nog enkel in de praktijk brengen...

Anoniem zei

Heerlijk die wisselstoringen :-(
Maar ach, je kon eens rustig kletsen met een op leeftijd zijnde reiziger.
groetjes Pamitsha

kraker zei

@billy:
Tja de spoorwegen is niet meer wat het was.
Zeker voor de oude man sinds 25 jaar.
Gelukkig had ik geen haast en stress, waardoor het me op dat moment niet veel uitmaakte.
Als ik maar weer thuis kom.
De Senior in kwestie werd door zijn zoon opgehaald en moest telkens telefoneren om te zeggen dat het wat later wordt. Gelukkig stond eenmaal aangekomen op het perron in Leeuwarden zijn zoon al op hem te wachten en kon de Senior uitrusten van zijn lange reis.

kraker zei

@pamitsha:
Het was wel een interessant gesprek.
De oude wijze man vertelde over zijn verblijf bij zijn zoon in zuid Frankrijk, waar het die zelfde morgen om half vijf al was vertrokken met een goede vriend om om beurten naar Utrecht te rijden.
eenmaal in Utrecht zat hij in het voorste deel wat hem naar Groningen bracht.
Gelukkig is het voor de man allemaal goed gekomen.

Michel zei

Toch wel geld terug geclaimd? Heb je die boete er ook weer uit ;-)

Anoniem zei

Ach ja de NS en de storingen. Ik ben 12 1/2 jaar conductrice geweest dus ik weet er alles van. Dus ook van mensen die in het verkeerde treinstel bleven zitten ondanks mijn duidelijke en vele omroepen van de goede trein nummers.

Ik heb één ding geleerd in al die jaren. Als je ergens op tijd wil zijn neem dan de ........auto.

kraker zei

@ michel:
Geld terug claimen? hmm interesant.
Ehm ja daar zou ik mooi die boete mee kunnen betalen :-)
Achteraf kan ik er wel om lachen.

groet

kraker

kraker zei

@ ingrid:
ik denk dat je de reis goed moet plannen en rekening moet houden met vertragingen.
Met de auto gaat het snelst , teminste als je onderweg niet in de file komt te staan.
Want dan sta je zo maar een uur stil en zie je net nog even de trein voorbij gaan.