zondag 21 september 2008

Zelf je biertje brouwen als hobby

Deze erg leuke bezigheid had ik enige jaren geleden als hobby.
Tijdens mijn huwelijk heb ik van mijn toenmalige vrouw eens een amateursbrouwers uitrusting gekregen waar ik toendertijd erg veel plezier aan beleefde.
Na mijn scheiding is het bierbrouwen in de ijskast beland waardoor ik geregeld mijn bierbrouw spulletjes tegen kwam als ik op mijn hobbykamer weer eens het nodige in elkaar aan het knutselen was.
Het bleef maar branden waardoor ik nu een paar jaar later de draad weer ga oppakken en hopelijk weer net zoveel plezier aan deze hobby zal gaan beleven als enige jaren terug.
Dat ik vele lekkere biertjes heb gemaakt spreekt voor zich, alhoewel ik ook regelmatig mijn vrezelijk probeer brouwsel heb moeten weg spoelen.

Nu wil ik weer wat gaan doen en wat lijkt het me leuk om eens een lekker recept te gaan proberen.
Natuurlijk is het Internet een groot medium op dit gebied waardoor ik ook nu weer uitkwam op de site van amateur bierbrouw vereniging De Roerstok uit Tilburg.
Hier vond ik het volgende recept.


De Perfecte Dubbel
Ingrediënten voor 10 liter:

1.500 gram pilsmout
750 gram Münichmout (15 EBC)
250 gram Karamelmout (100 EBC)
25 gram Hallertau hop van 5%
Maischwater:

7 liter. Beslag aanzuren met behulp van melkzuur tot pH = 5,5

Maischschema:

temperatuur 52 °C 62 °C 68 °C 72 °C 78 °C
tijd 20 minuten 30 minuten 15 minuten 15 minuten 5 minuten

Spoelwater:

7 liter (aanzuren indien nodig)

Kooktijd:

90 minuten (tot er 10 liter over is)

Gist:

Keuze van de gist is vrij. Tips: zelf opkweken uit een flesje "echte Trappist", Farma bovengist, Delta-V of Boots.

Het bier zal zeer waarschijnlijk een kleur krijgen van 50 EBC en een bitterheid van 20 EBU.


Ik ben benieuwd hoe het gaat worden.


Ik kan wel zeggen word vervolgd maar het duurt wel een maand of 2 voor het echt lekker gedronken zal worden.


Kraker.

2 opmerkingen:

Billy zei

een ervaren bierproefopinie nodig?

Stuur je brouwsel maar 's door dan!

;-)

kraker zei

@ billy:
Ik zal het proberen haha :-)

Weet niet of het wat word hoor?


Groet.