maandag 16 juli 2007

Linux, Vista, XP, Me, W98, en de rest er om heen 20 jaar geschiedenis van het besturingsysteem

UBUNTU
De naam klinkt erg Afrikaans, het gaat echter om een gratis besturing systeem van Linux.
Ik heb al een hele tijd de pleuris van dat akelige Windows met zijn geheugen verslindende toepassingen, waardoor ik nu eens ernstig heb nagedacht over een totaal ander besturingssysteem wat ook nog veel stabieler draait. Van Linux is al bekent dat het veel beter draait dan Windows.
Na de introductie van Windows 95 zag ik de harde schijf met regelmaat van de klok gefragmenteerd worden ( vol met rotzooi), iets wat in de vroegere jaren van de 90, met Win 3.11 in combinatie met MS – DOS niet eens bij me voorkwam. Ik herinner me de eerste Pc's nog wel, draaide op CPM/86 en was de voorloper van de MS-DOS en de MSX. Iets later 1989 tot 1991 voor mij gevoel de XT, met z'n hercules kaartjes of zijn 4 kleuren CGA ( komt het al weer wat te boven) en als je mazzel had dan had je er een EGA video kaart in met zijn 16 kleuren en een 8088 processor met een snelheid van 12 MHz en een harde schijf van 5 of 10 MB zodat je meer kon opslaan dan op een floppy. Mocht je rijk zijn dan kocht je natuurlijk de AT 286, met een 40 megabyte harde schijf en lekker veel werk geheugen ( 1 megabyte) waardoor je het DOS in het upper geheugen kon draaien zodat je 640 KB werkgeheugen overhield. De bekende DOS=HIGH in je config.sys. Ook hadden de meeste AT's een video graphic adapter V.G.A van jawel 256 KB. Iets waar nu erg om gelachen wordt maar toen de topper was. En zo zijn we via de 386, de 486 en de pentiums1,2,3,4 uiteindelijk beland waar we nu zijn. En wie is er altijd gewoon gebleven met zijn ijzersterke computers die werkelijk alles kunners zijn maar voor de arbeiders niet te betalen zijn? Juist Apple Computers. Ik durf te wedden dat wanneer Apple zijn prijzen aanpast naar voor de gewone mens betaalbare prijzen, of dat er alternatieve besturingssystemen komen zoals Linux etc, en waarvoor je niet een kapitaal hoeft uit te geven aan hardware voor ie het doet, dat meneer Bil Gates dan weer gewoon kan gaan schoenepoetsen.

Geen opmerkingen: