donderdag 24 mei 2007

Heb je een vraag ?

Dat kinderen veel vragen is heel normaal.

Door dingen uit te leggen leer je ze de basiskennis, waar na het kind zelf gaat begrijpen hoe de dingen in het leven in elkaar zitten en waarom.

Dochter H heeft het vaak gehad over mamma haar buik en dat ze eens in die buik zat. Nu ze wat ouder wordt gaat ze er meer over na denken en begrijpen dat ze voor dat ze geboren werd in mama's buik woonde. Maar hoe kom ik nou in die buik? , tja hoe moet je dat dan aan een kind van zes jaar gaan uit leggen, jullie mogen best weten dat ik dat wel eens moeilijk vindt uit dat uit te leggen. En dan ook nog zo dat ze dat begrijpt. Zo'n kind gaat zich natuurlijk afvragen waar kom ik nou vandaan? , Dat ze uit de klei is getrokken hoef ik haar niet te vertellen, dan verklaart ze me meteen voor gek. Uit de lucht is ze ook niet komen vallen want ze is geen vogel, en alleen vogels kunnen uit de lucht vallen haha. Nee ik vertel haar dan wat ze weten wil en op een begrijpelijke manier zo dat ze op haar manier weet dat ze uit liefde is geboren en dat ze nog heel veel kan leren.


En als het kroost dan in hun bedjes liggen te slapen , sta ik voor de spiegel te kijken naar weer een grijze haar die gaat doorbreken, in gedachten het leitje horen van peter en zijn rocker,s , je wordt ouder pappa.





Geen opmerkingen: