zondag 15 oktober 2006

Club avond Bij de FRAG


Pappa Alfa 25 Foxtrot Mike Foxtrot

PA25FMF staat voor de roepletters van een speciaal radioamateur station dat het doel heeft om zoveel mogelijk contacten via radio te maken met de rest van de wereld.

De letters FMF staat dan ook voor Freonen sykje Freonen = vrienden zoeken vrienden.

Een samenwerking van omrop fryslan en radiozendamateurs

Ik heb al vele jaren mijn radio zendmachtiging en ben met regelmaat actief met mijn hobby.

Zowel thuis als via de verenigingszender van de Friese radioamateur groep afgekort F.R.A.G of FRAG. Afgelopen Vrijdag avond was het weer FRAG club avond en ik besloot om er een kijkje te nemen en tevens had ik wel weer zin om een paar leuke radio verbindingen te maken. Ik bestelde een malt biertje want alcohol en verkeer gaan niet samen, liep naar boven en hoorde dat de club zender al druk in bedrijf was. Het was erg druk op de 2 meter band en de diverse stations riepen om PA25FMF. Een mede clublid van de FRAG Gebruikte deze bijzondere roepletters en ik wist dat er wat speciaals op het programma stond. Na dat een aantal stations zijn beluisterd en diverse ontvangst rapporten werden gegeven, gaf PA25FMF het bericht zijn er nog inmelders? Ik drukte mijn microfoon in en melde me in met de call PAPPA INDIA VIER FOXTROT ROMEO GOLF (PI4FRG) waarna ik de microfoon los liet en op luisteren overging. Een voorbeeld van hoe dat ging:

PA25FMF de PI4FRG met achter de microfoon PE1PZB.

Goeden avond oscar PE1PZB prima signaal ontvangst is erg goed en hard signaal 5/9 rogger? PE1PZB via PI4FRG van PA25FMF

PA25FMF de PI4FRG ok bedankt voor je rapport succes met de ronde microfoon retour naar Netcontrol van PI4FRG waarna PA25FMF verder ging met stations loggen en beantwoorden.

Het was een gezellige avond zo alles bij elkaar, we hebben leuke verbindingen kunnen maken veel geleerd en even lekker kunnen bijpraten. Ik hoop dat ze aan het einde van deze maand de 6000 kunnen loggen. Ik ben blij met mijn hobby en dankbaar met mijn amateur machtiging.

De volgende keer zal ik iets gaan bloggen over DARES.

De Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES) stelt zich ten doel de kennis en kunde van gelicenseerde radio zendamateurs en geregistreerde luistermateurs inzetbaar te maken en te houden voor het ondersteunen van professionele hulpverleningsdiensten bij de bestrijding van rampen en andere grootschalige incidenten op nationaal én internationaal niveau.

Tot zover mijn weblog van vandaag.

Tijd: 02:46 de nacht is nog lang.

LINK: de FRAG friese radio amateur groep





4 opmerkingen:

Michel zei

Een kennis van me doet dat ook, heeft lang geduurd voordat ik doorhad wat het verschil tussen een radio amateur en een piraat was :-)

kraker zei

@MIchel: Het is een prachtige hobby met veel mogelijkheden zoals amateur tv satteliet verbindingen de korte golf ( heel mooi om met verre landen te praten). misschien heb ik die kennis van je wel eens gesproken via de ether wie weet :-)
Ik ben bijna elke vrijdag avond actief met de club zender PI4FRG.
Min call is PE1PZB als je de kennis weer eens treft geef ja hem mijn caal maar door misschien heeft hij me wel gelogt.

Michel zei

@kraker; ken je PD0RPR?

kraker zei

PD0RPR ehm na dat ik het heb opgezocht in mijn log boek stond het wel in mijn systeem dus ik heb ooit een verbinding met hem gemaakt.
Meneer W.B uit E. Ik denk dat het via een relais is geweest een omzetter,net als bij de politie hebben wij ook diverse omzetters zodat je met een portofoon een enorm bereik kan hebben via een steunzender relais dat niets anders doet dan je radio bericht versterkt opnieuw uitzenden.
Nu zijn dat geen rechtstreekse radio verbindingen dus de frequentie en de datum zet ik er dan nooit bij. Wel met wie ik heb gesproken. Helaas kan ik niet de omzetter van Meppel bereiken zodat ik niet met zendamateurs uit drenthe kan comuniceren. Zodra ik mijn antenne's klaar heb is dat probleem voorbij.