maandag 2 oktober 2006

Und Eingabe Is Ausgabe Pfff plc techniek HELP

Hadden we maar zo'n nieuwe als op de foto

Mijn eerste werkdag was een rustige.

Er was weinig te doen en mede daardoor had ik even de functie van meneer de directeur.

Nee niet echt natuurlijk maar ik kon mooi even de krant lezen.

Om 10 over negen koffie waarna mijn chef me vroeg om even achter een machine wat houtje touwtje dingen te doen. Spoeltjes met nylon geplastificeerd inwikkelen en dan met name het proces bijwonen en kijken of het programma klopt. Jawel tijd voor CURSUS

Ik zal u dit even uitleggen? Het productie proces wordt door middel van een PLC - programmeerbare logische componenten – aangestuurd. Zeg maar een computer volgens een vast routine programma dat op zijn beurt weer een aantal relais – elektrische magneet schakelaars – schakelt. Deze schakelaars zorgen er voor dat het product precies goed wordt gewikkeld en dat er op het juiste moment gestopt wordt als de spoel vol is. Door zo nu en dan eens het programma te veranderen kan je lachen. Kilometers nylon touw vliegen je dan om de oren of er komt helemaal niets. Het eerste geeft een enorme troep en kan best gevaarlijk zijn, het laatste is ook niet de bedoeling want dan staat de hele productie stil en dat kan ook niet.

U begrijpt dat het een prioriteit is dat het vlekken loos verloopt, en dat programma zomaar veranderen is natuurlijk niet de bedoeling .

De machine is ook niet een van de nieuwste en Ik heb op de MTS plc techniek gehad met deze antieke siemens plc.

Zo kon ik mooi weer wat oude leerstof oppakken en het geleerde na stevig mijn hersens te hebben gepijnigd weer eens in de praktijk brengen

In ieder geval werkt het prima en was het leuk om weer eens technisch bezig te zijn.







5 opmerkingen:

Michel zei

Gaat mij boven de (platte) pet in elk geval..

kraker zei

@michel: Voor mij was het ook een poosje geleden dat ik er mee had gewerkt.
Heb de opleiding nog gehad in de al oude PEB centrale in leeuwarden.
Mooie tijd was dat, jammer dat die centrale weg is.
Alleen de bergumer centrale de PEB CB10 en de CB20 zijn er nog. Ik kan er wel eens een stukje over bloggen is ook wel eens leuk.

Anoniem zei

BG10 en BG20... Ik typ de hele dag die codes in, dus geloof me maar...

kraker zei

Dank je Anita. Bg Betekend dat bergum? zal wel.
Inderdaad als je elke dag die codes zit in te voeren moet jij dat zeker weten?.
BG10 en BG 20 dus dank je wel, zo leer ik weer eens wat.
Het is jaren geleden dat ik in opleiding als sterkstroom monteur in de leeuwarder centrale was , hij is later zelfs gesloopt. Nu is het een groot winkelplein ik heb er nog wel foto's van.

kraker zei

@sunnyboy: de Logo of de Simatic PLC lenen zich hier erg goed voor.
Op de MTS haden we de mitsubishi Melsec wat dan weer geprogrameerd werd met programeer pakket medoc.