zaterdag 30 september 2006

Bindingangst of is het Verlatingsangst

Is het nu Bindingangst of is het Verlatingsangst?


Beiden zijn het twijfels of angsten die er voor zorgen dat je bang bent om relaties aan te gaan.

In het begin ben je nog zo verliefd en vindt je hem/haar de ware, naar een tijdje ben je bang dat het close gaat worden of je hebt angst je dierbare te verliezen. Bang voor een gebroken hart en het verdriet omdat je weet dat het zo'n pijn kan doen. Je vindt hem/haar zo lief en je wilt niets anders dan dat zij/hij ook van jou gaat houden. Je gaat je belachelijk gedragen omdat je verliefd bent en tegelijkertijd bang. In het begin is er de vonk later de twijfels. Je houd hem/haar op afstand, de verwarring bij de ander en de onrust die het met zich mee brengt. Je ligt aan elkaar te denken maar durft het niet met elkaar te bespreken. Je weet dat het goed klikt maar toch is er geen vlam. Je wilt bij hem/haar zijn maar de ander stoot je af. Misschien is er in het verleden iets gebeurt waarvan je veel verdriet en pijn door hebt gehad, en nu twijfelt om een nieuwe relatie te beginnen. Ineens is er een persoon die alles voor je wilt doen en er voor je wilt zijn. Een vriend of vriendin die lief en eerlijk is, die je in je waarde laat die contact met je opneemt om dat hij of zij je vriend wil zijn en om je geeft. Maar je gevoel zegt nee en je twijfelt enorm je vlam gaat dan uit je begrijpt het niet.

Zijn er in het begin nog warme gevoelens, nu is het de koude en de leegte die je voelt.

Misschien heb je een verkeerde start gemaakt en moet je het opnieuw proberen, je weet het niet je bent bang. Bang dat het fout gaat, bang dat het mis loopt, je bent bang om je te binden of dat je wordt verlaten. Je wilt niets liever dan naar elkaar toe groeien, maar je angst zorgt er voor dat je juist verder van elkaar gaat staan. Op een gegeven moment bepaalt het je leven en ben je liever alleen, Maar aan de andere kant wil je niets liever dan een maatje om mee te delen. Je weet dat het fijn is samen maar door de dingen in het verleden durf je het niet aan. En dan zijn/haar karakter, passen we wel bij elkaar? Is hij/zij wel de ware voor mij? Je durft je niet aan hem/haar te binden.

Het is een verstoring van je energie lichaam.


Ja Bindingsangst of Verlatingsangst is erger dan de ergste eenzaamheid.








7 opmerkingen:

kraker zei

@ Sunny Boy:
Probeer de angst te overwinnen en in te zien dat een nieuwe relatie niet het zelfde is als je vorige.
dat geeft je hoop en neemt de angst weg. Probeer er het positieve uit te halen en leer van je fouten.
je zult zien dat je sterker in je schoenen gaat staan en dat je de volgende keer beslagen op het ijs komt. Ik weet zeker dat het je gaat lukken.
Succes.

Kraker.

Michel zei

Klinkt zo bekend O. :-(
Hetzelfde heb ik n jaar geleden meegemaakt, het onbegrip dat zoiets zò snel bekoelt is er biij mij nog steeds, maar je moet wel verder..

kraker zei

@michel:
Klopt je moet verder anders blijf je in een visuele cirkel en loop je vast.
Ik had het na mijn scheiding drie jaar geleden. Het leek wel of ze dood was zo heb ik er om gerouwd, een vreselijk gevoel.
Dan de angst om dat gevoel niet nog eens mee te moeten maken maakt dat je voorzichtiger bent in een nieuwe relatie. Je gaat je anders gedragen en je anders voor doen dan je werkelijk bent want je wilt hem/haar niet kwijt. Vaak werkt het averechts en kom je bedrogen uit.
Maar we moeten leren van onze fouten en het geleerde toepassen, aleen zo komen we verder.

kraker zei

@All:
Wat ik er nog aan toe wil voegen,
Probeer er over te praten met iemand als je het even moeilijk hebt dat lucht op.

Ik weet dat sommige dingen die ik schrijf bepaalde emoties losmaken.
Misschien is dat wel de bedoeling.

Anoniem zei

Erg herkenbaar, al sta ik aan de andere kant. Om wanhopig van te worden. Maar hem erin bevestigen door er zelf een punt achter te zetten lijkt me geen goed plan. Of wel...?

kraker zei

@ Eloise:
Sorry dat ik wat laat reageer.
Er een punt achter zetten is het laatste wat je doet toch?
Probeer eerst met elkaar te praten, vaak zal je zien dat het beter werkt dan er zomaar een punt achter te zetten. Luister goed naar elkaar, neem de tijd en zeg rustig wat je op je hart hebt maar laat de ander dat ook zeggen. Vaak kom je op deze manier weer naar elkaar toe.Wederzijdse communicatie is erg belangrijk in een relatie.

Anoniem zei

Eng herkenbaar allemaal.
Mijn (nu ex) vriend was ook gescheiden. In het begin was alles okay, maar daarna begon een wervelwind van aantrekken en afstoten, van wel, niet, wel, niet. Om gék van te worden. Dus na een paar jaar van hoge pieken (hij gaat wel voor mij!) en diepe dalen (ik voel niks meer voor je)was voor mij de koek op...